witaminy i minerały

Ważne witaminy i minerały

Witaminy w naszym organizmie pełnią wiele ważnych funkcji. Każdy człowiek potrzebuje wielu witamin i minerałów. Ich źródłem jest przede wszystkim dieta. Najczęściej niepełnowartościowe posiłki nie są w stanie sprostać naszemu zapotrzebowaniu na witaminy i minerały, dochodzi więc do ich niedoborów.

Różne opinie

To właśnie witamina A  dostarcza naszej skórze wielu potrzebnych właściwości. Możemy aplikować ją na ciało, w formie kremów pielęgnujących. Nasze menu powinno być bogate w witaminę A, jak i również inne suplementy diety. Pozwoli to na zregenerowanie naszej skóry od wewnątrz. Dla naszego zdrowia cenne są również:

* witamina A – uczestniczy w procesie widzenia, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie nabłonka, jest silnym przeciwutleniaczem,

* witamina B2 – wspiera odporność organizmu,

* witamina B3 – obniża poziom cholesterolu i wspiera układ nerwowy,

* witamina B5 – zmniejsza stany zapalne, ale również  zapobiega szybkiemu starzeniu się skóry,

* witamina B6 – bierze udział w procesie tworzenia krwi,

* witamina B9 – kwas foliowy, wspiera prawidłowy rozwój układu nerwowego u płodu,

* witamina B12 –proces tworzenia krwi w szpiku kostnym,

* witamina D – odpowiada za prawidłowy wzrost i mineralizację kości i zębów,

* witamina K –prawidłowy przebieg procesu krzepnięcia krwi.

Oczywiście bardzo ważne są także minerały. Wśród najważniejszych są:

* wapń – odpowiedzialny za mocne zęby i kości,

*magnez – bierze udział w procesach przemiany materii

* potas – reguluje gospodarkę wodną organizmu,

* sód –składnik większości płynów ustrojowych,

* żelazo –składnik hemoglobiny.

Wiemy, że witamina A nazywana jest witaminą młodości. Zapobiega więc tworzeniu się zmarszczek, łagodzi trądzik

dlaczego witaminy i minerały są dla nas tak ważne

Ważne dla skóry

Najważniejszą rolę odgrywają witaminy na skórę o działaniu antyoksydacyjnym, należą do nich:

*Witamina A  – jej niedobór jest przyczyną suchej skóry. Najwięcej występuje jej  w tłuszczach rybich, wątrobie, mleku, maśle, śmietanie, serach, żółtkach,  warzywach i owocach o żółtej, pomarańczowej i zielonej barwie. Czyli na przykład marchew, dynia, groszek zielony, fasolka szparagowa, koperek, morele, wiśnie.
*Witamina E -przeciwdziała starzeniu się komórek, zapobiega utlenianiu witaminy A. Występuje w  tłuszczach roślinnych, nasionach słonecznika, orzechach, migdałach, produktach zbożowych pełnoziarnistych.

*Witamina C – zapobiega starzeniu. Jest niezbędna w wytwarzaniu kolagenu i substancji uszczelniającej śródbłonek naczyń włosowatych, zapobiega przebarwieniom skóry, ponieważ uczestniczy w syntezie melaniny.

*Witamina B2  – jej niedobór najczęściej powoduje pękanie kącików ust oraz łojotok. Duże jej ilości zawiera pieczywo pełnoziarniste, drożdże i mleko.

*Biotyna – jej niedobór sprzyja powstawaniu łupieżu, łojotoku oraz łuszczeniu się skóry. Źródłem jest żółtko jaja oraz warzywa strączkowe.

O czym pamiętać?

Witaminy pochodzące z grupy B dbają o kondycję naszego ciała i paznokci. Warto więc nie zapominać o prawidłowej suplementacji każdego dnia.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *