Choć wiele osób niechętnie sięga po produkty mięsne na bazie podrobów wieprzowych, takich jak wątróbka, to w rzeczywistości są to wyroby niezwykle korzystne dla naszego zdrowia i warto wprowadzać je do swojej codziennej diety, zwłaszcza jeśli potrzebujemy zastrzyku łatwo przyswajalnego żelaza – na przykład wtedy, gdy borykamy się z anemią. Jeśli nie lubisz wątróbki smażonej, dobrą dla niej alternatywą jest wątrobianka, czyli lekkostrawna pasta na chleb przypominająca swą konsystencją delikatny, łatwy do rozsmarowania pasztet.

Jak zrobić wątrobiankę lub gdzie ją kupić?

Samodzielne przygotowanie wątrobianki jest prostsze, niż myślisz i nawet jeśli nie masz większego doświadczenia w przygotowaniu przetworów mięsnych, w tym przypadku z pewnością sobie poradzisz. Oczywiście alternatywą jest zakup gotowego produktu. Odradzamy jednak kupno tanich wyrobów z pierwszego lepszego marketu. Ich intensywny, wątrobiany smak i konsystencja mogą skutecznie zniechęcić do wprowadzenia wątrobianki do swojej codziennej diety. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie zakup tego typu wyrobów w sprawdzonym sklepie z żywnością tradycyjną – takie sklepy znajdziesz dziś już nawet w Internecie.

Jeśli interesuje Cię wątrobianka przygotowana własnoręcznie, do jej wyrobu będziesz potrzebować świeżej wątróbki wieprzowej (ok. 500g), 3-4 średniej wielkości cebule, 1-2 ząbki czosnku, przyprawy do smaku i odrobinę tłuszczu, najlepiej masła dla łatwiejszego wyrobienia masy i nadania jej aksamitnej konsystencji. Proces wyrobu zaczynamy od parzenia wątróbki wcześniej pokrojonej w plastry – wątróbki nie gotujemy, a jedynie parzymy przez około 20min. W międzyczasie kroimy cebulę w drobną kostkę, siekamy czosnek i całość szklimy na patelni. Po zaparzeniu wątróbki miksujemy ją z cebulą i czosnkiem oraz wybraną mieszanką przypraw – podstawa to sól i pieprz. Gotowe!

wątrobianka

Właściwości wątrobianki

Ze względu na składniki użyte do produkcji, klasyczna wątrobianka jest niezwykle cennym źródłem łatwo przyswajalnego żelaza oraz witamin z grupy B. Znajduje się w niej również mnóstwo innych, cennych dla naszego organizmu pierwiastków, w tym miedzi i cynku, a także witaminy D i A. Co prawda nie jest to wyrób niskokaloryczny, ale wprowadzenie go do codziennej diety będzie miał korzystny wpływ na wiele funkcji naszego organizmu. Oczywiście nie musisz jeść wątrobianki codziennie. Wystarczy sięgnąć po nią co jakiś czas. Tego typu produkt będzie niezwykle cenny w przypadku dzieci (ze względu na dużą ilość witaminy D) oraz osób w starszym wieku, a także osób chorych lub osłabionych po chorobie.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here