Dieta sportowa – na co zwrócić uwagę?

0
341

Dieta sportowa to bardzo złożony rodzaj diety, która nie tylko musi zaspokajać podstawowe potrzeby organizmu, ale także powinna spełniać konkretne cele. Sportowcy potrzebują zwykle dużo większej ilości energii niż przeciętny człowiek. Niezależnie jednak od tego, jaki dokładnie sport jest uprawiany, warto podczas układania diety zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów, ponieważ dobrana dieta musi być efektywna i skuteczna.

Przed treningiem zastrzyk z węglowodanów

Kiedy czekają na nas intensywne sesje treningowe, musimy zwrócić szczególną uwagę na dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości węglowodanów. Cukry są niezwykle ważne podczas wszelakiej aktywności fizycznej, a ich duża dawka umożliwia efektywny trening. Warto jednak pamiętać, że nie chodzi o zjedzenie kilku bardzo słodkich batoników, które prócz węglowodanów zawierają w sobie bardzo dużo składników chemicznych, szkodliwych dla zdrowia. W diecie dla sportowców węglowodany mają całkiem inną formę, niż w naszej wyobraźni. Wykwalifikowany sportowiec przed ciężkim treningiem zje talerz pełnoziarnistego makaronu, ryżu basmanti czy kaszy, które są jednocześnie zdrowe dla organizmu.

Równowaga energetyczna

Energetyczna równowaga w diecie sportowca to jeden z najważniejszych aspektów. Ułożona przez dietetyka dieta musi zawierać w sobie dokładnie wyliczoną ilość kalorii, którą konkretna osoba musi dostarczyć w ciągu trwania intensywnego treningu. Ilość kalorii nie może być zbyt mała, ponieważ może to być bardzo niekorzystne dla organizmu, nie może być również zbyt wysoka.

W diecie sportowca, tak jak w diecie przeciętnego człowieka liczba posiłków oscyluje wokół 5. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ energia dostarczana w mniejszych dawkach i w mniejszych odstępach czasu jest korzystniejsza dla organizmu.

Co po treningu?

Jedną z ważnych zasad żywieniowych sportowców jest dostarczenie białka do organizmu niedługo po odbyciu treningu. Białko to nieodzowny element budowy mięśni i ich rozwoju, dlatego tak istotne jest spożywanie go w formie pełnowartościowej. Odpowiednia forma białka wpływa na jego lepsze wchłanianie, a co za tym idzie – daje dużo lepsze rezultaty.

Dieta dla sportowców musi zawierać pełnowartościowe białko, ponieważ tylko ono zawiera w sobie 9 cennych dla organizmu aminokwasów, które zapewniają kompleksowy rozwój organizmu. Powierzenie utworzenia zbilansowanego jadłospisu dietetykowi to jedno z lepszych wyjść w przypadku sportowca, gdyż dokładna ilość białek, węglowodanów i innych mikroelementów musi zostać wyliczona na podstawie masy ciała. Innym, również bardzo dobrym i bardzo komfortowym wyjściem jest zamówienie cateringu dietetycznego. W tym przypadku można skorzystać z serwisu dietly.pl, który jest profesjonalną porównywarką cateringów. Wystarczy dostarczyć serwisowi interesujących nas parametrów, a resztę dietly.pl zrobi za nas.

Warzywa i owoce oraz odpowiednie nawodnienie

Węglowodany i białko to nie wszystko. Ważne w diecie sportowca są owoce i warzywa, a także odpowiednia ilość wody wypijanej w ciągu dnia. Cennych składników dostarczą sportowcom warzywa i owoce spożywane w postaci przekąsek, a dobrze zmineralizowana woda pozwoli uzupełnić niedobory minerałów.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here